fredag, august 28, 2009

Inspirasjon!

Det er en viss fare for at jeg nå risikerer å sette meg selv i husmorbåsen, men det får så være.
Jeg har nemlig en STOR forkjærlighet for kokebøker... Der andre gjerne koser seg med en god roman eller et interiørblad (jeg gjør det også innimellom, altså..), tar jeg heller frem en kokebok og koser meg glugg i hjel med å bla i den og drømme meg bort. På ønskelistene til hver jul og bursdag har det de siste årene hver gang stått flere forskjellige kokebøker som jeg så gjerne vil innlemme i samlingen min. Og får jeg de ikke i gave, så går jeg gjerne og kjøper det selv..

Favoritten blant kokebøker er de som er skrevet av matskribenter eller deres like (f.eks Jamie Oliver). Du får ikke bare oppskrifter, men som regel også historien bak oppskriften, eller hvorfor forfatteren liker så godt akkurat denne retten - det er som om en står og småsnakker på kjøkkenet med forfatteren mens maten tilberedes. Ofte kommer nyttig bakgrunnsinformasjon om enkelte av ingredienser, eller opplysninger og kunnskap som en senere kan benytte til å (prøve å) imponere andre med.

Nigella er en av favorittene, blant annet fordi hun skriver med humor og stor kjærlighet til mat. Hun har ingen "nå bruker vi lett-smør i stedet for vanlig smør for å spare et par kalorier"-type utsagn. Heller motsatt. Og det kan ofte føles befriende i denne slankefikserte verden vi lever i. I denne boken, "Nigella Express", sier Nigella selv at "Denne boka handler om rask mat, det skulle fremgå av tittelen, men det er også en bok for deg som elsker mat. Hvordan skulle jeg kunne skrive om noe annet?" Og hun elsker virkelig mat - god mat. Her får du mange tips til hvordan lage gode retter kjapt, og samtidig få det til å smake veldig godt. Jeg har ikke laget så mange retter fra denne boka ennå, men blar ofte i den for å få inspirasjon - og det får jeg i bøttevis.



Den andre favoritt-kokeboken min er Jamie Olivers "Hjemme hos Jamie - Det gode liv går kjøkkenveien". I denne er det også - slik som de andre bøkene jeg har nevnt - ikke bare oppskrifter, men spennende mat-lesning i tillegg. Noe av det jeg liker best er at han har kategorisert oppskriftene etter vinter, vår, sommer og høst, og kommer med masse masse tips for hjemmedyrking av grønnsaker, alt fra tomater og agurker til salat, urter, gulrot og jordbær. Spesielt nyttig dersom man tenker på å dyrke noe selv, for han har en veldig jordnær (haha) tilnærming til det, og får det til å virke veldig enkelt å dyrke sine egne grønnsaker og salater.


En tredje favoritt er Andreas Viestad sin "Hvordan koke vann". Den er litt annerledes enn en tradisjonell kokebok, for den kan også brukes som en kjøkken-oppslagsbok i kokekunstens små og store utfordringer. Hvordan hakke løk uten å gråte? Hvorfor blir potetmosen av og til seig? Hvordan få til en perfekt stekt biff? Går det an å koke laks på en varm tallerken? Hva er hemmeligheten bak en saus som ikke skiller seg? Forfatteren bruker moderne matvitenskap til å finne frem til nyttige triks og gode forklaringer på matlagingens mysterier. Denne boken er altså proppfull av informasjon jeg blir klokere av, i tillegg til mange gode oppskrifter. Kort sagt veldig herlig lesning!

1 kommentar:

kristine sa...

nå ble jeg litt nysgjerrig, går det an å koke laks på en varm tallerken??