mandag, august 24, 2009

Brownies


Dette er en oppskrift på brownies som jeg fant et sted en gang for mange år siden. Den vender jeg som regel alltid tilbake til når jeg skal ha en skikkelig god, basic brownie:)
Oppskriften vil jeg dele med dere!

Ingredienser:
125 g smør
125 g mørk kokesjokolade
2 egg
2,5 dl sukker
2,5 dl hvetemel
1 ts bakepulver
evt. 100 gram hakkede valnøtter

Pynt: 100 gram smeltet Dronning Kokesjokolade, finhakkede nøtter som valnøtter, pecan-nøtter eller pistasjnøtter

Fremgangsmåte:
Smelt smør og sjokolade over vannbad eller i mikrobølgeovn. Bland godt. Pisk egg og sukker til eggedosis. Fold inn den smeltede sjokoladen og smøret, og sikt inn mel og baepulver. Rør til slutt inn evt. valnøtter.

Hell røren i en smurt langpanne på 20x30 cm (det er en ganske liten form, så jeg bruker å doble oppskriften og steke kaken i en slik rektangulær kakeform som kommer med plastiklokk og håndtak, den bruker å være passelig!).

Stek kaken i 180 grader C i ca 20-25 minutter. Prøv med en pinne for å se at kaken er ferdig - det skal ikke være mye deig som sitter på). 25 minutter er passelig med min ovn, da er kaken passe seig i midten. Og det skal jo en brownie være!

Denne kaken smaker veldig godt sammen med sterk kaffi eller kald melk.

1 kommentar:

Maren sa...

Du er husmor du. Dette må være den mest husmorete bloggen eg har sett. Du imponerer:)