søndag, august 23, 2009

Et herlig kompromiss mellom sunnhet og utskeielse..


Har du lagt merke til at det er alt for mye som er usunt som er alt for godt, og at det er litt vanskeligere å finne noe sunt som også er godt-godt..? Jeg mener, som føles som ordentlig snop?
I det siste, når jeg vil ha noe som er godt og søtt, men ikke altfor usunt , så har jeg begynt å lage dette. Det er ganske enkelt frukt med hakkede mandler og hakket sjokolade på toppen. Og ofte er det vel egentlig sjokoladen jeg higer etter, men har ikke samvittighet eller lyst til å hive i meg kilovis med sjokolade...

Jeg har alltid noen frosne bær på frysen, blant annet rips og blåbær. I tillegg har jeg alltid et par bananer i fruktskålen som står fremme, så en banan får som regel være med på fruktfesten (og banan og sjokolade er jo en uslåelig kombinajson). Jeg elsker stenfrie røde druer, og har ofte en korg stående i kjøleskapet. I tillegg kjøper jeg gjerne nektariner i sommersesongen. Du skjønner, jeg blir ofte sulten nå som jeg er gravid, så i stedet for å spise kjeks og slikt, og for å slippe å måtte smøre brødskiver hele tiden, så er frukt en deilig avveksling.

Dagens fruktfristelse bestod av:
En håndfull blåbær
En håndfull rips
En banan
En nektarin
En håndfull druer, delt i to på langs
En håndfull hakkede mandler
Litt mørk hakket SJOKOLADE

Bland dette i en skål, og et friskt innslag som jeg bruker hvis jeg har ferske sitroner i kjøleskapet er å skvise litt sitronsaft over frukten. Til slutt strør jeg hakkede mandler og hakket sjokolade over. Det løfter det hele til nye høyder! Og jeg tar jo selvfølgelig hjertelig i mot enhver anledning til å spise sjokolade. Et herlig kompromiss mellom sunnhet og utskeielse. Nyt!

2 kommentarer:

Refleksjon på livsvegen sa...

Så herleg det såg og høyrest ut.
Bra for oss som ikkje er gravide også, men berre har litt søthungeer ;-)

Haust sa...

Dette såg berre utruleg godt ut! Må prøvast!

Ha ei god veke! :)