fredag, oktober 13, 2006

Bilder fra et fascinerende land

Jeg har lovt å komme med bilder fra det spennende og utrolig stilige Egypt - og her kommer de! Dette er noen av høydepunktene - enjoy:)
Denne kamelen har jeg ridd på - ikke rart at den smiler. Fascinerede dyr altså, bena deres går virkelig utover. Det motsatte av hjulbent.. hva er det? Denne kamelen var en innbygger i en beduin-leir 3 mil ute i ørkenen.
Jeg og Rune var med på en halvdags-ørkensafari på hver vår 4-juling. Det var en opplevelse utenom det vanlige - Åh, det var så kuuult!

Bildet under er fra - gjett hvor? Joda, stemmer, pyramidene i Giza. Jeg står rett ved den største av de som heter Keops-pyramiden, og den er bygd av 2 millioner steiner, og er 794 meter i omkrets. Vi kunne betale 100kr og gå inn i gravkammeret langt inne i denne pyramiden, men siden jeg og Rune hadde noen slemme bakterier i magen (og måtte ofte på do), tok vi ikke sjansen på dette men tok en romantisk morgen-spasertur rundt pyramiden istedet :)

Rett ved pyramidene ligger den minst like kjente sphinxen, som jeg ble godt kjent med:)


Pyramidene ligger altså i Kairo, som ligger 4 timers kjøring unna den byen vi egentlig bodde i i Egypt. Men ettersom man ikke kan ha vært i Egypt uten å ha vært i Kairo, så reiste vi selvsagt en tur dit - en by spekket av severdigheter og spennende kulturting å se:) I tillegg til pyramidene var vi også på marked, hvor Rune fikk praktisert sine eksellente forhandlingsevner med den egyptiske selgeren på bildet under. Det var ikke bare en gang at selgerne nesten ble fornærmet over hvor lite Rune var villig til å betale for det han ville kjøpe. Så han fikk denne fez'en ganske billig!

Moske i solnedgang:

I Hurghada, byen vi bodde i, fant vi en sjarmerende krydderbutikk med en minst like sjarmerende ung selger som var utrolig ivrig og flink:) Hehe... Vi kjøpte både kanelstenger, chilikrydder, hibiscus-te og pepper.

Flere bilder kommer ...

1 kommentar:

Helga sa...

Flotte bilete! Ein fryd å skode!