onsdag, september 27, 2006

Debut som forhandler

Jeg lovte igår å komme tilbake med mer i forbindelse med det da nært forestående hussalg som jeg og to salgspartnere skulle gjennom. Dette er en forhandlingsøvelse i faget STR425 Forhandlinger som jeg tar i høst, og jeg må si at jeg er ikke meget fornøyd med egen innsats.

Noe av det vi lærer i dette kurset at man i en forhandlingssituasjon bør starte med samarbeidet, for så å ta seg av konfliktene, fordi det er mye vanskeligere å ta for seg konflikter først, og deretter samarbeide. Man går inn i forhandlinger med de beste intensjoner om å få til en løsning sammen med forhandlingspartneren, og ønsker å forme en atmosfære av tillit, informasjonsdeling og problemløsning. So far so good. Så setter partene seg ned ved bordet, og det kan virke som at naturen og instinktene tar over for intensjonene man hadde i utgangspunktet. Krigen er i gang, og man stanger hodene mot hverandre istedet for å dra lasset i samme retning. Rart hvordan resultatet man ender opp med kan bli så forskjellig fra det man i utgangspunktet hadde i sinne.

Vel vel, som foreleser Jørn Kjell sier (han er faktisk bergenser, ikke sunnmøring...): Fokuser på hva dere lærer, ikke tenk så mye på resultatet!! Og det er jo sant. Men jeg må innrømme at jeg ikke sov så veldig godt i natt, jeg følte at vi ble lurt av en forhandlingsmotpart som var litt ute etter å ta oss, og endte opp med en bedre deal enn oss. Men det er flere forhandlingsøvelser som venter - da lover jeg å komme sterkere tilbake og etterpå sove bedre om natten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ahhhh... Forhandling... huske når eg hadde det faget i ungdommen.. det var tider det... men d e sant som du seie.. ein miste litt fokus i det greiene der.. tenke meir person enn sak.. men så e d jo hærligt å knusa motparten skikkelig, og dra inn den kongeavtalen.. eller bare gjer mest skade for dei andre.. vett egenltig ikkje ka som e kjekkast... kjekt begge deler gjerna.. :)