mandag, januar 25, 2010

Ferske rundstykker og hjemmelaget blomkålsuppe



Takk, Haust, for oppskrift på veldig gode og svært enkle rundstykker! Bakeånden kom over meg i formiddag, og det resulterte i ferske rundstykker med en herlig sprø skorpe. Og hva er det som passer godt til ferske rundstykker? Hjemmelaget blomkålsuppe med sprøstekt spekeskinke. Det fikk jeg ikke tatt bilde av i dag, det kan jeg legge ut neste gang jeg lager blomkålsuppe.

Vil du ha oppskriften på disse rundstykkene, klikk på linken til Haust.



Hjemmelaget blomkålsuppe


1 blomkålhode
1 liter vann
1 ts salt
1 ss smør
1,5 ss hvetemel
1 terning grønnsaksbuljong
Valgfritt: 2 eggeplommer og 1 dl matfløte

1. Del blomkål i buketter, legg i lettsaltet vann sammen med buljongterning. Kok opp og la det koke til blomkålen er mør, ca 10 minutter.
2. Ta til side halvparten av den kokte blomkålen, og mos resten av blomkålen med stavmikser eller i food processor. Ta vare på kokevannet.
3. Smelt smør i en kjele, rør melet i og spe med kokevannet og blomkålmosen til passe konsistens. La suppen småkoke i 5 minutter. Ha i resten av blomkålen.
4. Pisk evt. i eggeplommer opg matfløte, pass da på at suppen ikke koker etter dette (for da kan du få noe som ligner eggerøre i suppen på grunn av eggeplommene).
5. I dag serverte jeg suppen med sprøstekt spekeskinke og litt gressløk, og ferske rundstykker.

Bon apetit!

1 kommentar:

Haust sa...

Så kjekt at du hadde nytte av rundstykkeoppskrifta! Eg fekk lyst på blomkålsuppe! Mmmm...

Ha ein god tysdag!