lørdag, august 02, 2008

Vakre Hardanger

I anledning min kjære svigermors 60-årsdag 23-juli, reiste vi - jeg, Rune, svigermor Bjørg Marit og svigerfar Audun til Hardanger. Vi besøkte blant annet Eidfjord, Lofthus og Rosendal. Ettersom jeg aldri har besøkt Hardanger, kun kjørt gjennom en gang, var det veldig kjekt å kunne reise på en slik helgetur. Det ble en helg med mye fantastisk god mat, nydelige blomster, spesielt roser, og herlig norsk natur.
Rune og min svigermor Bjørg Marit.


Eidfjord i solnedgang, hvor vi sov på en hytte første natten.

En aftenstur i sjarmerende Lofthus, etter å ha opplevd den mest smakfulle middagsbuffet ever på Hotel Ullensvang.

Og hagene bugnet av roser...


... herlige og duftende roser.. mmm!!

Lofthus in the evening

Og denne helgen var det tilfeldigvis Morellefestival i Lofthus, med boder og stands, masse god mat - og selvsagt: NM i Morellsteinspytting. Gjett hvem som meldte seg på i siste liten? Min mann og min svigerfar.. Ingen er så vidt jeg kjenner til erfarne morellsteinspyttere, så de klarte dessverre ikke å kvalifisere seg til finalen. Men hva gjør vel det? Nå har de i alle fall vært med i et NM!

Hardanger er ikke Hardanger uten epler..


Mer blomster.. En deilig gulfarge.


Fine detaljer fra Hotel Ullensvang i Lofthus, hvor vi sov andre natten.



Søndag bar det til Rosendal, hvor første stopp innebar kaffi og is med kake. Sjokoladedrøm med bringebæris hette denne herlige saken. Og jeg må jo alltid bare ta bilde av maten..!


Meg foran kameraet, Rune bak.


Noen fine lykter fra stedet med sjokoladekaken.


I Rosendal ligger også Baroniet, som jeg aldri hadde hørt om før - en gammel barons slott og store hage. Det er nesten som en botanisk hage, hvor det dyrkes masse herlige blomster, urter og roser. Det beste av alt: Herligheten var gratis, det koster ingenting å komme inn på området. Vil du ha omvisning eller mat koster det selvsagt, men å bare gå rundt og se var fantastisk. I Baroniet var det også en kafe som serverte lunsjretter med økologisk dyrkede råvarer fra kjøkken- og urtehagen. Det var her vi hadde søndagsmiddagen - og du som det smakte!


Et fint gammelt fuglebad..

Meg igjen..

Mmmm... Mer roser!

Og mm... mer herlige blomster!

På mandag reiser vi på en ukes ferie til Spania sammen med min familie. Det skal bli herlig! Når vi er kommet hjem skal jeg legge ut litt bilder her. Ellers har denne uken stort sett gått med til utvendig maling av huset. Dermed har det ikke vært så mye overskudd igjen til å blogge, jeg har vel heller ikke hatt så mye å skrive om. Men nå er vi ikke langt unna å være ferdig, og det er en fin-fin følelse! Og så ble huset veldig flott, rødt med hvite kanter og karmer.

Frem til neste gang ønsker jeg dere alle en fortsatt deilig og solfylt sommer:)

2 kommentarer:

Skattejakt sa...

Å her var det mange fine detljer! Utrolig vakkert. Og en morellfestival må være fantastisk:)

urdal sa...

Så koselige bilder Anette. Du er flink!!! Fortsett å legg ut masse bloggebilder. Vi må få til å treffes igjen snart:) Ha en fortsatt fin sommer. Klem Kamilla