tirsdag, juli 01, 2008

Mektig god musli

Jeg fant en oppskrift på en kjempegod müsli "fullpakket med frø, nøtter og tørkede frukter, og gir deg en nærende start på dagen." Jeg skal ikke ta æren for oppskriften, jeg fant den i denne boken "Mirakelmat":





Forberedelser: 5 minutter, pluss avkjøling. TIlberedning: 20 minutter

Ingredienser:

100 g solsikkefrø
100 g gresskarfrø
2 ss sesamfrø
1 ss tørket kokosnøtt (jeg brukte kokosmasse)
4 ss linfrø
150 g rosiner
350 g havregryn
4 ss lyst brunt sukker

1. Legg sosikke-, gresskar- og sesamfrø på en bakeplate sammen med tørket kokosnøtt og bland dem sammen. Rist frøene ved 200 grader i 5-8 minutter eller til de begynner å bli gylne og "poppe". Ta dem ut av ovnen og legg dem i en bolle sammen med linfrø og rosiner.

2. Bland havregryn og sukker og spre dem utover en stekeplate. Stek havregrynene i ovnen i 10-15 minutter, eller til de begynner å bli brune og fester seg sammen i klumper. Rør i grynene av og til.

3. Ta havregrynene ut av ovnen og la dem avkjøles i 5 minutter. Rør deretter i dem for å skille klumpene fra hverandre. La havregrynene avkjøles helt og bland dem deretter med frøene og rosinene. Når blandingen er helt kald, legger du den i en luftett beholder.

4. Serveringsforslag fra boken: Server muslien med tykke skiver av papaya, mango og banan og legg på en stor skje av yoghurt.


Mitt serveringsforslag: Et par-tre spiseskjeer med muslien i en skål, sammen med Biola Blåbær. Helt vidunderlig godt og smakfullt!





Ingen kommentarer: